Förslagen till rekommenderade åtgärder för att utveckla mineralområdet i Finland utgår från förberedande studier och de viktigaste utvecklingsbehov som experterna har lyft fram under strategiprocessen. I anslutning till rekommendationen anges de viktigaste ansvariga instanserna.
1. Mineralområdets betydelse, tillväxtpotential och risker beaktas i regeringsprogrammet samt i statsrådets riktlinjer och politiska program. Målen för mineralpolitiken fastställs, och för branschen säkerställs konkurrenskraftiga verksamhetsbetingelser. Arbets- och näringsministeriet stärker sin kompetens som en viktig instans som främjar mineralområdet. En arbetsgrupp av experter tillsätts för att utveckla politiska alternativ och att följa upp hur målen uppnås. (ANM)
2. Finland intar en synlig roll när det gäller att genomföra målen i EU:s råvaruinitiativ och att skapa mineralpolitik i samarbete med Sverige och andra gruvländer inom EU-området. Den viktigaste åtgärdshelheten gäller på vilket sätt mineraltillgångarna ska utnyttjas inom EU-området. Även den goda förvaltningen och infrastrukturerna i anknytning till utnyttjandet av mineraltillgångarna i utvecklingsländerna ska stärkas. (ANM, UM, MM, GTK)
3. Finansieringsmöjligheterna för mineralområdet förbättras och det inhemska innehavet ökas. De institutionella placerarna och staten innehar en viktig roll i denna fråga. Det offentliga understödet för investeringar i infrastrukturen samt utlåningen och lånegarantierna för gruvinvesteringar fortsätter. (ANM, Finnvera Abp, Industriinvestering, placerare, finansinstitut)
4. På vilket sätt skatteincitamenten ska kunna främja prospektering och ett resurseffektivt utnyttjande av naturtillgångar utreds. Huruvida statens ägarroll är ändamålsenlig i utnyttjandet av mineraltillgångarna utreds. (Statsrådets kansli, FM, ANM)
5. Produktionen, tolkningen och utdelningen av diversifierande geo- och miljövetenskapligt basmaterial utvecklas på lång sikt så att det hållbara utnyttjandet av Finlands mineraltillgångar och underhållssäkerheten kan tryggas. (ANM, MM, GTK)
6. Behandlingstiderna för tillstånden för gruvverksamheten förkortas och tillståndsprocesserna utvecklas. Ett ökat samarbete mellan olika myndigheter och en tidsmässig sammanslagning av hörandeprocesserna ska sättas upp som mål. (ANM, MM, Tukes, RFV, kommuner, företag)
7. Tillgången på och det hållbara utnyttjandet av mineralhaltiga naturtillgångar ska fastställas som främsta utgångspunkter för planeringen av markanvändningen. För att stenmaterialförsörjningen i tillväxtcentra ska kunna säkerställas utreds möjligheterna att effektivisera i synnerhet planeringen på landskapsnivå. Hinder som försvårar återvinningen av stenmaterialet avskaffas på så sätt att man tar fram incitament för återvinning och -användning, utvecklar hanteringen av uppgifterna om reserver och förbrukning och avsätter nödvändiga områden för mellanlager för överskottsmassor som överskrider kommungränserna. (MM, landskapsförbund, NTM, GTK, VTT, SYKE)
8. Material- och energieffektiviteten i maskinerna, utrustningen och processerna förbättras ytterligare. Incitament skapas för återvinning och -användning av sidoberg, anrikningssand, byggnadsmassor och produkter av mineraler. Möjligheten till ett pris inom resurseffektivitet som skulle delas ut varje år utreds. (MM, ANM, Tekes, företag, VTT, GTK, Motiva Ab)
9. Affärsverksamheten inom grön ekonomi främjas i samarbete mellan SMF-företag och forskningsinstitut på så sätt att man slår samman kunskaperna om mineralkedjan, riskhanteringen, planeringen av markanvändningen och god förvaltning. (ANM, MM, företag, universitet, VTT, GTK, SYKE, Motiva Ab)
10. Nya samarbets- och verksamhetsmodeller skapas mellan lokala invånare, företag och myndigheter så att en hållbar välfärd kan säkerställas under gruvverksamhetens hela livscykel. (ANM, MM, företag, NTM, RFV, kommuner, medborgarorganisationer)
11. För mineralområdet skapas ett Tekes-program med syftet att ta fram innovativa lösningar, produkter och tjänster i alla delområden i kedjan för utnyttjande av mineraler. (ANM, MM, Tekes, Finlands bergkluster, företag, GTK, VTT, universitet)
12. Mineralområdet beaktas i den långsiktiga planeringen inom undervisningsförvaltningen, och betydelsen av metaller, mineraler och stenmaterial i det dagliga livet betonas som ett led i miljöfostran på olika utbildningsnivåer. Undervisningsresurserna stärks för universitetsutbildningen, och finansieringen av forskningen säkerställs på de områden som har valts till forskningen på internationell toppnivå. Utbildningsprogrammen för yrkeshögskolorna och de yrkesinriktade läroanstalterna dimensioneras och profileras så att de motsvarar det framtida behovet. (UKM, SA, universitet, forskningsinstitut, läroanstalter, företag)
Ansvariga organisationer: RFV = Regionförvaltningsverket, NTM = Närings-, trafik- och miljöcentralen, GTK = Geologiska forskningscentralen, UKM = Undervisnings- och kulturministeriet, SA = Finlands Akademi, SYKE = Finlands miljöcentral, Tekes = Utvecklingscentralen för teknologi och innovationer, ANM = Arbets- och näringsministeriet, Tukes = Säkerhetsteknikcentralen, UM = Utrikesministeriet, FM = Finansministeriet, VNK = Statsrådets kansli, VTT = Statens tekniska forskningscentral, MM = Miljöministeriet.